Справафермера з Херсонщини Мартиновця М.М. показала, що без невідворотного покараннякорумпованих чиновників, антирейдерські законопроекти - фікція
Як сталовідомо ГО «Чесне Правосуддя», у парламенті зареєстровано антирейдерськийзаконопроект «Про внесення змін до Земельного кодексу України та деяких іншихзаконодавчих актів щодо протидії рейдерству», покликаний мінімізувати аграрне іземельне рейдерство.
Про це повідомивініціатор законопроекту, голова земельного підкомітету Аграрного комітету ВРУОлег Іванович Кулініч.
«Після того, як у Раді був проваленийпрезидентський законопроект №7363, який містив низку антирейдерських норм,потрібно шукати інші законодавчі шляхи для вирішення проблеми аграрного іземельного рейдерства, яка сама по собі нікуди не зникла. Розуміючи це, миразом з представниками майже всіх фракцій та груп ВРУ (всього 32 народнідепутати) зареєстрували в парламенті окремий законопроект на цю тему», —пояснив Кулініч О.І в інтерв’ю Агропорталу.
Слабкі місця антирейдерського закону
З тихпропозицій та нововведень, які передбачає законопроект, невідомо яким чиномбудуть застосовуватись, а головне – контролюватись реалізація запропонованихнорм, зважаючи на те, що законопроектом не передбачена відповідальність заневиконання положень закону, що робить цей акт нічого не вартим папірцем.Зокрема, жодним чином не передбачена відповідальність головних виконавців-узаконювачів рейдерських замовлень – нотаріусів,держреєстраторів, суддів. Можна скільки завгодно марити про контроль зареєстрами та майновими правами, але поки відповідальність згаданих учасниківпроцесу буде мізерна – рейдерство буде процвітати!
Як показалагорезвісна справа фермера з Херсонщини Миколи Мартиновця, директора СПрАТ«Водолій», як діючі, так і запропоновані новим законопроектом запобіжники протирейдерських захоплень, є абсолютно безпорадними в теперішній час. Антирейдерські штаби Мін’юсту також були не в змозізупинити рейдерську навалу.
Див.:Херсонська земельна мафія готує новий замах на життя фермера Миколи Мартиновця https://antikor.com.ua/articles/226342-hersonsjka_zemeljna_mafija_gotuje_novij_zamah_na_hittja_fermera_mikoli_martinovtsja
Отже,давайте на прикладах розберемо, чого не вистачає новому антирейдерськомузаконопроекту, і що може дійсно стати на заваді рейдерам.
Так,зокрема, в законі прописано, що одним із запобіжників рейдерству буде:
протидія підробці документів, які подаються нареєстрацію, за рахунок надання власнику земельної ділянки та учасникугосподарського товариства можливості підписати у нотаріуса документ, за якимбудь-які дії з управління цим об`єктом, чи то земельною ділянкою, чи часткою устатутному капіталі, мають вчинятись за нотаріальними договорами (своєріднийарешт на майно за ініціативою власника).
Вони це серйозно? Автори закону як ті наївніпіонери, які думають, що варто повісити табличку «не смітити» і місцеочиститься саме по собі.
Справа фермера Миколи Мартиновця, який ставжертвою земельних рейдерів, яскраво показала, що ця норма закону про «захисні»нотаріальні договори – це безглуздя. Бо сучасні рейдери якраз і користуютьсяпідробленими нотаріальними документами. Саме так сталося в справі МартиновцяМ.М., де рейдери підробили довіреність на вчинення дій від імені фермера унотаріуса київського нотаріального округу - Тарасенка А.В. І навіть доведенняфакту підробки документів і відкриття кримінального провадження не зупинилорейдерів, бо на їхньому боці опинилися корумповані судді, які закривають очі нафакти підробки документів і незаконну маніпуляцію з Держреєстрами.
Отже, поки нотаріус і держреєстратор, якихзалучають до рейдерських схем, будуть залишатись із мізерною кримінальноювідповідальністю, кожна законодавча ініціатива, спрямована на подоланнярейдерства, буде нікчемною.
Розглянемо іпрокоментуємо кілька інших нововведень законопроекту №8121
- автоматизацію взаємодії між Державнимземельним кадастром і Державним реєстром речових прав на нерухоме майно дляунеможливлення випадків подвійної реєстрації договорів оренди землі;
Гарна і слушна пропозиція. Але без діючої системиневідворотного покарання вона лише трохи ускладнить завдання рейдерам. Їм будепотрібно мати двох взаємопов’язаних корумпованих чиновників на зарплаті – в Держкадастріі в Держреєстрі. У когось є сумніви, що цю проблему рейдери легко владнають?
- відцифрування усіх наявних у Держгеокадаструвідомостей про раніше видані державні акти та зареєстровані договори оренди івнесення цих відомостей до кадастру (ми маємо величезну кількість прав наземлю, зареєстрованих на паперових носіях до 2004 року, і цієї інформації уелектронному вигляді немає);
Ось тут «шановне» рейдерство, якщо не прийнятиефективні заходи, розгуляється на повну. При передачі актів навідцифрування дідусями і бабусями, можнане сумніватись, буде запроваджений справжній рейдерський фільтр іздержслужбовців, пов’язаних із потужними рейдерськими угрупованнями, на кшталтТОВ «Украгросолід Інтернешнл», який буде визначати слабкі ланки. Залишаєтьсялише гадати, який процент з цих неоцифрованих прав на дорогоцінну землюопиниться під контролем рейдерів за допомогою корумпованих оцифровувачів. Алеможна не сумніватися, що він буде вражаючий, достатній для того, щоб спричинитимасове обурення, якщо не повстання.
- внесення відомостей до кадастру можна будездійснити он-лайн, через електронний документообіг;
Та ж сама ситуація. Якщо тому, хто вносить цівідомості запропонують хабара 100 000 доларів, а відповідати він буде лишештрафом або звільненням, то можна не сумніватись, що охочі до прийняття урейдерську спільноту будуть шикуватись у чергу.
- наданняможливості одержати будь-яку інформацію з Державного земельного кадастру велектронній формі;
Дуже добра новина. Вона якраз допоможе рейдерам вираховуватипотенційних жертв не виходячи навіть з офісу!
- зміна процедури поновлення договорів:договори оренди будуть двох видів — з пролонгацією та без пролонгації;
Якою б не була процедура поновлення договорів,якщо нотаріуси завіряють підроблені документи, а держреєстратори вносять змінив ЄДРП відповідно до того, як їм заплатять рейдери – порядку не буде.
- збільшення гарантійного внеску для учасниківземельних торгів з 5% до 50% річної орендної плати та заборона зменшуватиорендну плату, встановлену за результатами аукціону, після укладення договоруоренди. Це унеможливить ситуацію, коли учасники торгів фактично зриваютьаукціон, спочатку пропонуючи явно завищену орендну плату, а потім відмовляючисьпідписувати договір.
Дуже потрібна норма. Але діятиме вона лише тоді,коли буде прописана реальна відповідальність порушників закону і будевідпрацьований механізм притягнення до відповідальності, чого ми не бачимовзагалі.
Авторзаконопроекту О.І. Кулініч резюмував представлення свого законопроекту: «Переконаний, що боротьба з рейдерствомповинна стати одним з пріоритетних завдань для парламенту, адже від цього прямозалежать економічна безпека нашої держави, іноземні та внутрішні інвестиції вАПК, збільшення експортного потенціалу України у світі!».
Безкарні злочинці законів не бояться
Але, якбачимо, вся ця корисна робота може зійтинанівець, якщо не буде підкріплена новою системою невідворотного покараннятіньових учасників рейдерських махінацій, а саме – нотаріусів, держреєстраторівта суддів. Так, на нашу думку, варто негайно внести зміни до Кримінальногокодексу України, які б полягали в збільшенні покарання за підробленнядокументів та за зловживання повноваженнями особами, які надають публічніпослуги. Самих рейдерів, які тісно пов’язані з правоохоронними органами івладою, дуже важко притягнути до відповідальності. А от нотаріуси ідержреєстратори, які виконують замовлення рейдерів і роблять протиправні дії,мають чітко розуміти, що покарання буде невідворотнім! Необхідно зробити хоча бтак, щоб знайти готового до махінацій держреєстратора/нотаріуса було б важче ідорожче, ніж знайти і найняти кілера найвищої міжнародної категорії.
Окрім того,заслуговує окремої уваги збільшення покарання за прийняття суддею завідомонеправосудного судового рішення, а також створення реальних механізмівпритягнення до відповідальності такого судді.
Важливимтакож є той факт, що Вища рада правосуддя у питаннях протидії рейдерам, показаласебе як заангажований орган, який не виконує покладені на неї функції ізпритягнення до відповідальності суддів, які, зокрема, вчиняють дисциплінарніпроступки і виконують рейдерські замовлення. Зокрема, у згаданій справіМартиновця суддя Олена Ковбій з Херсонського окружного адмінсуду регулярноприймала рішення на користь рейдерів з ТОВ «Украгросолід Інтернешнл», ігноруючипорушення закону та факти підробки правовстановлюючих документів. Так, система своїх не здає, не зважаючи, що О.Ковбій виносила ухвали, ігноруючи наказ Мін’юсту щодо відновлення прав фермераМартиновця на оренду землі. Більше того,на сьогоднішній день відсутні будь-які механізми захисту прав потерпілих осібвід свавільної поведінки та діяльності суддів у Вищій раді правосуддя, оскількивідсутні реальні способи оскарження рішень останньої. Тому для подоланнярейдерства вкрай важливими будуть і зміни до Закону України «Про Вищу радуправосуддя».
Такожкричуще необхідно разом з Антикорупційним судом, розробити та впровадитиінститут незалежних судових експертиз, куди б увійшли авторитетні адвокати,юристи, громадські діячі, колишні судді, і які б давали неупереджену оцінку тимчи іншим рішенням суддів по конкретних справах, де є підозра на неправомірнерішення.
Сподіваємось,що автори закону це зрозуміють і зроблять все від них залежне, щоб унеможливитианалогічні випадки рейдерського захоплення земельних ділянок та прав на них,які відбуваються тисячами по всій Україні.
Сергій Рябець, Святослав Волик